Ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες λόγω της έλλειψης εργαζομένων, κυρίως οδηγών φορτηγών, μια κατάσταση που προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο
Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί τα επόμενα χρόνια με την αύξηση των κενών θέσεων εργασίας. Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) προειδοποιεί συνεχώς για τον κίνδυνο που προκύπτει από την έλλειψη οδηγών. Σε πρόσφατη μελέτη της, η οποία βασίστηκε σε δείγμα 1.000 εταιρειών οδικών εμπορευματικών μεταφορών, διαπιστώθηκε ότι πάνω από τις μισές εταιρείες αδυνατούν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους λόγω της δυσκολίας εύρεσης νέων οδηγών. Αυτή η έλλειψη εξειδικευμένων επαγγελματιών έχει μειώσει την παραγωγικότητα περίπου στο 50% των εταιρειών και έχει συρρικνώσει τα έσοδα στο 40% αυτών.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η έλλειψη οδηγών ανέρχεται σε τουλάχιστον 233.000 άτομα. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι μέχρι το 2028, λόγω της συνταξιοδότησης πολλών εργαζομένων, η έλλειψη θα αντιστοιχεί σε περισσότερους από 745.000 οδηγούς, εφόσον δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.
Το επάγγελμα του οδηγού φορτηγού έχει μέση ηλικία τα 47 έτη. Ένα τρίτο των οδηγών είναι άνω των 55 ετών και αναμένεται να συνταξιοδοτηθεί τα επόμενα 10 χρόνια, ενώ το ποσοστό των οδηγών κάτω των 25 ετών περιορίζεται σε επίπεδα κάτω του 5%.
Η κατάσταση αυτή απαιτεί άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις, όπως την βελτίωση των συνθηκών εργασίας με μέτρα για την αναβάθμιση των συνθηκών εργασίας, όπως καλύτερα ωράρια, ασφαλείς και άνετοι χώροι στάθμευσης, και καλύτερες αμοιβές.
Η Εκπαίδευση και η κατάρτιση με προγράμματα εκπαίδευσης για νέους οδηγούς και κίνητρα για την ένταξή τους στον κλάδο είναι εξίσου σημαντική και αποτελεσματική λύση ενώ η προσέλκυση νεότερων εργαζομένων με τη δημιουργία κινήτρων για τους νέους ώστε να ακολουθήσουν το επάγγελμα του οδηγού φορτηγού είναι μείζουσας σημασίας.
Tags: εργασία, Ευρώπη Last modified: 06/06/2024